Obserwatorzy

piątek, 29 sierpnia 2014

Drożdżówka ze śliwkami i budyniem

Nadchodząca jesień przynosi sezon na śliwki, a te świetnie nadają się do wypieków. Śliwki będą idealnie pasowały zarówno do ciast kruchych, jak i drożdżowych. Według mnie najlepiej smakują w drożdżówce z budyniem i kruszonką. Lekko kwaśne owoce dobrze komponują się ze słodkim ciastem oraz delikatnym budyniem ;)

Składniki (na ok. 2 blachy):
1 kg mąki pszennej
ok. 3 szklanek ciepłego mleka
kostka drożdży
szklanka + 5 łyżek cukru
5-6 jajek
2 kostki masła
odrobina soli
ok. 1 kg śliwek (najlepiej węgierek, ale myślę, że inne też się sprawdzą)
1 opakowanie budyniu waniliowego

Sposób przygotowania:
 Rozpuść drożdże i łyżkę cukru w mleku. Przykryj i pozostaw na ok. pół godziny w dużym naczyniu (drożdże muszą mieć miejsce, by urosnąć). Na kuchence stop masło i pozostaw do ostygnięcia. Odłóż na bok 2-3 łyżki mąki oraz 0,5 kostki masła - przydadzą się potem na kruszonkę. Przesiej resztę mąki przez sito, wymieszaj ze szklanką cukru, szczyptą soli oraz zaczynem drożdżowym. Jajka 'rozbełtaj' widelcem i przelej do ciasta. Wyrabiaj rękoma przez ok. 10-15 minut (aż zacznie odchodzić od rąk). Dolej masło i znów wyrabiaj, aż wszystkie składniki się połączą. Pozostaw przykryte do wyrośnięcia na godzinę lub więcej.
W tym czasie umyj i wypestkuj śliwki. Wyłóż blachy papierem do pieczenia. Zrób kruszonkę z pozostałego masła, mąki i łyżki cukru, siekając masło na drobne kawałeczki ostrym nożem, po czym dosypując cukier z mąką i mieszając delikatnie palcami. Zrób budyń wg przepisu na opakowaniu, lecz z trochę mniejszej ilości mleka. Rozwałkuj ciasto, wyłóż nim blachy. Wyłóż na wierzch śliwki( miąższem do góry), posyp łyżką cukru, zalej gorącym budyniem i posyp kruszonką. Wstaw do piekarnika i piecz w 180 stopniach (lub w 160 z termoobiegiem) ok. 45 minut (aż drewniany patyczek po przebiciu ciasta będzie suchy).
Smacznego! :)










 


24 komentarze:

  1. Przepisu raczej nie wypróbuje, bo staram się jeść jak najmniej słodkich rzeczy.Jeśli chodzi o wygląd bloga to zmieniłabym co nieco w nim, ale oczywiście to twój blog i twoje decyzje. Co do samych przepisów to może zrób post na temat fajnych ''dań'' do szkoły bo tradycyjne kanapki są zwyczajnie nudne.

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie swiat-mojego-psa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na blogu będę jeszcze umieszczała przepisy na różne zdrowe rzeczy, w tym nawet jakieś dietetyczne ciasta, więc może znajdziesz coś dla siebie :) wiem, że wygląd mógłby być lepszy, ale jestem jeszcze w tym nowa i średnio ogarniam to wszystko xD co do dań do szkoły - ok, dzięki za radę, skorzystam ;]

      Usuń
  2. A ja dzisiaj przechodziłam obok straganu z owocami i zastanawiałam się czy wziąć śliwki :D
    Przepis bardzo prosty, może kiedyś wypróbuję.
    zlosnica-shrew.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie lubię śliwek. XD

    little-jay999.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak niżej, możesz je zastąpić czymś innym albo wgl pominąć i zrobić ciasto z samym budyniem :)

      Usuń
  4. Nie przepadam za śliwkami, ale pomysł na tę drożdżówkę jest dobry i chyba nawet spróbuję ;-)...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze można je zastąpić prawie każdymi innymi owocami ;] ja polecam np. truskawki albo borówki amerykańskie, można kupić teraz dość tanio w Biedronce

      Usuń
  5. Fajny blog :) zapraszam do sb
    keytoyourheart-opowiadanie.blogspot.com
    dopiero zaczynam,licze na komentarz :)

    OdpowiedzUsuń
  6. fajny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super przepis. Właśnie nie dawno zacząłem troszkę bawić się w kuchni, na pewno przydadzą mi się Twoje przepisy.

    Pozdrawiam, www.PROgame.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. ja już zrobiłem, wyszło super! czekam na kolejne przepisy! love <3

    OdpowiedzUsuń
  9. jadłam to ciasto- pyszne, ale ja raczej polecałabym wam owoce z Lidla bardziej od tych z Biedronki/ SOSNA XD

    OdpowiedzUsuń
  10. Budyń można czymś zastąpić? Nie przepadam za nim.


    www.taernia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozesz go w ogole pominac - wtedy wyjdzie co ciasto jak to na ostatnim zdjeciu, tez bardzo dobre. Mozesz tez zastapic go czekolada, nie probowalam jeszcze takiego polaczenia, ale mysle ze wyszloby nawet lepsze niz z budyniem :) po prostu zamiast wylac budyn na sliwki posyp je pokruszona mleczna czekolada i dopiero przykryj kruszonka.

      Usuń
    2. Czekolada już mnie bardziej przekonuje, dzięki.

      Usuń
  11. Muszę przyznać, że wygląda pysznie...
    Chyba spróbuję sobie coś takiego upichcić :D
    Zrobiłaś mi kuźde smaka xD

    http://all-and-nothing-joo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. wygląda pysznie.. jednak mistrzem kuchni to ja nie jestem, i szczerze psuje nawet chleb z masłem... xd
    http://rgwch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. wygląda pysznie, będę musiała go spróbować upiec ;)

    Zapraszam:
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Mmm śliweczki, moja mama robi podobne, tyle, że bez budyniu, myślę, że to fajny dodatek :) następnym razem zrobi według twojego przepisu, słonko ;***

    OdpowiedzUsuń
  15. wygląda pysznie!:D

    OdpowiedzUsuń